zeestraten en eilandenarchipel

1 december 2016 - Ancud, Chili

23 november-1 december
Eerst maar naar Punta Arenas. Sommige zeggen dat dit de meest zuidelijke stad van Zuid-Amerika is. (Hoewel Ushuaia en Puerto Williams er ook nog zijn) Een leuke relaxte sfeer daar.
Ik ben met de boot naar Isla Magdalena geweest in de Straat van Mangalen. Daar komen Mengalen pinquïns om te broeden. Op het moment dat ik er was waren er net kuikens uitgekomen!
Jammer was wel dat je in een kudde mensen liep. Liever was ik een tijdje op dat eiland gebleven om ze langere tijd te bekijken. Wel heb ik weer walvissen gezien en dolfijnen zwommen met de boot mee.
Toen met de bus naar Isla Grande de Chiloé (reistijd 32 uur), ook onderdeel van het eilandenarchipel maar dan een stuk noordelijker.
De grensovergang met Chili is erg streng, je mag zelfs niets eetbaar meenemen. (Geen vers fruit maar ook niets gedroogd). Daarom sta je zo 2 uur te wachten. En dat terwijl je de dag ervoor uit Chili bent gegaan om door Argentinië te reizen om in Chili weer uit te komen en niet uit de bus bent geweest. Deze keer was er een labrador ingezet als douanehond en die had bij mijn tas aangegeven dat er wat in zat. (Je voelt je gelijk een crimineel) Wat bleek, hij had waarschijnlijk fruit geroken wat nu op was maar wat er wel in had gezeten.
Over honden gesproken, er leven er ontzettend veel hier en die blijken te worden verzorgd door de buurt. Ze zien er gezond uit, zijn goed opgevoed, zorgen niet voor overlast maar lijken op straat te leven en voor zichzelf te zorgen. De buurt blijkt voor voer en dierenartsbezoeken te zorgen. Puppy's heb ik niet gezien (denk dat die binnen een gezin opgevoed worden) en stelende honden ook niet.
Op Chlioé vanuit Anchud over het eiland gezworven. Eerst met Johannes, Nicola en Niels een autootje gehuurd voor een dagwandeling door het regenwoud (nationeel park Tauco)en voor een bezoek aan Castro met zijn houten kerken en gekleurde huizen op palen.
Erna nog met Nicola en Kathy in Ciemcha geweest. Daar waren de eilanden erom heen goed te zien. (Mooi om daar te kanoën, er waren alleen geen verhuurbedrijven) We zijn wel via een houten bruggetje naar een klein eilandje gelopen.
Nu op weg naar het merengebied en zijn vulkanen.

1. Sandra:
    5 december 2016
    Ha Jaq,

Wij hebben hier een heerlijke voorbereiding op de winter. Vrieskou en een stralende zon. Echt wintersportweer :-). Beetje afgezaagd om over het weer te beginnen natuurlijk, maar zo is het hier heel goed uit te houden ... Veel plezier verder. Ik lees en kano weer graag met je mee. xxx
  2. Tiny Kaandorp:
    8 december 2016
    Wat zal jij mooie herinneringen hebben en geweldige foto's!!!
    Het is echt wel genieten!!!!
  3. Mieke Visser (oud overbuurvrouw):
    17 december 2016
    Je foto's zijn weer prachtig. Nou, hier kan je het bij de grens ook oplopen. We kwamen met Shango bijna Noorwegen niet in. Wormen pil vergeten
  4. Kees en Marijke:
    20 december 2016
    Hoi Jacqueline.
    Wat een mooie foto,s en verhalen. Je zal wel een hoop indrukken moeten verwerken als je weer in Hippo bent. We zullen heel wat rondjes moeten lopen als je al je verhalen kwijt wil.
    Maar ik hoor ze graag over een paar weken. Wat gaat de tijd snel he? Je was het al jaren van plan. Het is net of je het droomt af en toe denk ik. Doe voorzichtig maar geniet van alle dingen. kijk al uit naar de volgende foto,s. Het allerbeste,
    Groeten van Kees en Marijke