torres del paine

24 november 2016 - El Calafate (city), Argentinië

14-23 november
We konden een dag later pas vertrekken omdat het niet lukte om via internet een deel van de campings te reserveren en het kantoor zelf dicht was. We hadden al verhalen gehoord dat mensen het nationaal park uit werden gestuurd omdat ze geen reserveringen hadden. (Trouwens ook dat er veel ratten waren die tenten doorknaagden op zoek naar eten maar daar hebben we ook geen last van gehad. Voor de zekerheid wel al het eetbare in dubbele vuilniszakken en waterdichte zak gedaan)
Maar toen was het zover, tentje en eten mee en waren Jan-Anne, Claudia en ik op pad. We hebben het O-circuit gelopen: 140 kilometer in 6 dagen. Een rondje om de bergen Torres del Paine. (2850 km)
Al die tijd ondergedompeld in spectaculaire natuur: bergen met graniet, blauwe meren, groene heuvels met indrukwekkende vergezichten waar we van konden genieten omdat het op die momenten steeds helder was.
Op één camping zijn we een nachtje langer gebleven zodat Jan-Anne en ik bij gletsjer Grey konden kanoën. De dag ervoor hadden we een wandeldag van 10,5 uur gehad (volgens de kaart)en hadden we de pas kunnen oversteken , die vaak dicht is vanwege wind of sneeuw. Ook nu was het aardig aan het spoken en in combinatie met sneeuw en rotsen, was het een lastig stuk maar dat werd weer goed gemaakt toen ik boven stond: kilometers ijsvlakte overal waar ik keek met ik weet niet hoeveel gletsjers! En als extraatje een regenboog en vlak erna een condor! Dat komt wel even binnen!
Erna de hele gletsjer Grey naar beneden gevolgd, urenlang lopen met uitzicht op de inhammen en grilligheid van het ijs, om bij de kampeerplaats te eindigen.
De dag erna liepen we naar kampeerplaats Italiano waar geen voorzieningen waren dus wassen en tanden poetsen in een gletsjerstroming, zalig!. We zijn toen ook nog verder naar boven gelopen naar een uitzichtspunt: een amfitheater van 360gr. van de natuur bestaande uit een gletsjer, granieten berg, besneeuwde berg en een blauw meer.
Na de trail loop je weer naar iets van de bewoonde wereld en zie je weer dingen zoals een bus.
Nachtje in Puerto Natales geslapen om via Punta Arenas naar de Straat van Magellaan te gaan.

1. Robert delsasso:
    24 november 2016
    Dag Jacqueline.
    Ik geniet van je belevenissen. Nuchter beschrijf je de mooiste momenten. Ijs en condor in 1 plaatje gevangen. Geweldig!!
    Hartelijke groet van je neef uit vijfhuizen.
  2. Gerry:
    25 november 2016
    Geweldig Jacqueline, lijkt mij overweldigend! En mevrouw van den Hazenkamp, Annie ook. Het net aan het voorgelezen. Die Jacqueline...zegt ze. Ja, die Jacqueline heeft de reis van d'r leven. En dat denk ik ook!
  3. Tiny Kaandorp:
    26 november 2016